طهماسبی مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی در برنامه رادیویی میز خبر صدا و سیمای استان گفت: ایجاد مشکلات فنی برای هواپیماها و کمبود ناوگان هوایی باعث لغو پروازها و کمبود آنها شده است؛ به طور مثال هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایر وان و پارس ایر دچار نقص فنی شده و یا برای کنترل رفته اند و هواپیماهای شرکت ایران ایر نیز از دو ماه قبل برای چک رفته اند.
او افزود: قرار است از چهارشنبه هفته آینده یک پرواز از شرکت هواپیمایی ایران ایر برای مسیر تهران - بیرجند - تهران برقرار شود و شرکت ایر وان نیز قول داده است که از هفته آینده پرواز هایش ترتیب و نظم خاصی بگیرد.
طهماسبی بیان کرد: در حال رایزنی هستیم تا شرکت ایر وان علاوه بر دوشنبه و سه شنبه، برای روزهای پنجشنبه نیز در استان پرواز برقرار کند و همچنین پیگیر هستیم تا تعداد شرکتهای هواپیمایی طرف قرارداد با استان را بالا برده تا ناوگان هوایی استان با ظرفیت بیشتری در حال فعالیت باشد.
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی ادامه داد: شرکت پارس ایر ناوگان متوسط خود با ظرفیت ۱۵۰ صندلی را آماده کرده و قرار است که ظرف یک تا ۲ هفته آینده آن را وارد مدار کند که در حال پیگیری هستیم تا پروازهای سبک ۵۰ صندلی که در استان برقرار میشود را به پروازهای سنگین ۱۵۰ نفره انتقال بدهیم.
او عنوان کرد: شرکت هواپیمایی ایرتور قرار بود که از چرخه تعمیرات خارج و وارد چرخه عملیاتی شود که پیگیر آن هستیم و امیدواریم ناوگان خسته کشور بتواند به تعهدات خود عمل کند.
وظیفه توزیع درست پروازها بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری/ سهم پیگیری استان بر عهده کدام دستگاه است؟
طهماسبی مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی گفت: طبق بخشنامه که به ما ابلاغ شده فرودگاه به هیچ عنوان نباید سراغ پروازها برود و وظیفه توزیع درست پروازها بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است که باز هم در این مورد ما وجود اینکه بخشنامه برای ما ارسال شده است پیگیری پروازها را انجام میدهیم و پیگیری و جلسات با سازمان هواپیمایی کشوری باید از طریق مسئولین استانی صورت بگیرد.
بیشتر بخوانید
او افزود: همچنین نمایندگانی از استان در تهران همیشه پیگیر موضوع پروازها هستند و قولهایی از سمت شرکتهای کشور داده میشود که به بعضی از آنها عمل و به بعضی دیگر عمل نمیشود و این موضوع را باید در نظر بگیریم که تعداد ناوگانی که امکان ایجاد پرواز در کشور را دارند نسبت به تعداد ناوگانی که ثبت شدهاند بسیار کمتر هستند.
طهماسبی بیان کرد: با این وجود که ما و استاندار پیگیر کامل این موضوعات هستیم، بحث فنی هواپیما و سن بالای ۳۰ سال آنها باعث بروز مشکل زیادی در به نتیجه رسیدن کمبود ناوگان استانی شده است.
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی ادامه داد: به طور کل مسئول تنظیم پروازهای کشور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است و در استان حوزه اقتصادی، استانداری، نمایندگان مجلس، بخش گردشگری و دیگر بخشهای مرتبط با این موضوع میبایست برای ایجاد زیرساخت، افزایش تقاضا و در نتیجه جذب پروازهای بیشتر برای استان همکاری کنند.
او عنوان کرد: این موضوع که ایجاد گفتمان اقتصادی بین استان و شرکتهای هواپیمایی میتواند تأثیر زیادی در جذب پروازها داشته باشد را نفی نمیکنیم، ولی سهم شرکت فرودگاهها از مبلغ بلیط هواپیما به ازای هر مسافر ۷ هزار تومان است یعنی ما به لحاظ درآمدی، هزینههای جاری ماهانه ما ۳ میلیارد تومان، ولی درآمد فرودگاهیمان سالی یک میلیارد تومان است و یک شرکت درآمد - هزینهای هستیم و از دولت هیچ اعتباری نگرفته و درآمد خود را از طریق پروازهای عبوری کسب میکنیم.
سارانی مدیر عامل شرکت آب منطقهای خراسان جنوبی نیز در این برنامه با اشاره به موضوع بارورسازی ابرها گفت: باروری ابرها فناوری برای تأمین و افزایش منابع آب است که در استان در سال ۹۶ سامانهای که در آن زمان بررسی شده بود عملیاتی شد و بعد از آن با توجه به شرایط و چارچوب ساختاری آن، این موضوع برای پیگیری شکل واقعی و عملیاتی نداشت.
او افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران، تکلیف بارورسازی ابرها به وزارت نیرو ابلاغ شده و از آن به بعد ساختارش آماده و به صورت عملیاتی دنبال شده است و ما نیز در استان پیگیریهای ویژه در این مورد را دنبال کرده و یک سری اقدامات در این مورد انجام داده ایم که اقدامات عملیاتی بعدی متناسب با جبهه هوایی که به استان میآید و در صورتی که شرایط باروری ابر ها را داشته باشد، اجرایی میشود.
سارانی بیان کرد: بارورسازی ابرها به صورت هوایی و زمینی انجام میشود که بخش هوایی آن در صورت مهیا بودن شرایط هوایی از طرف تهران صورت میگیرد و قسمت زمینی آن بدین صورت است که با توجه به توده هوایی و متناسب بودن آن با شرایط، دستگاههایی که در نقاط مشخص شده استان استقرار دارند وارد مرحله عملیاتی شده و اقدامات لازم برای بارورسازی ابرها را انجام میدهند.
مدیر عامل شرکت آب منطقهای خراسان جنوبی ادامه داد: کار بارورسازی ابرها یک کار بسیار پیچیده و سنگین است که راهبری کلان آن در مرکز تحقیقات در تهران و یزد انجام میشود و بر اساس پیشبینیها برای عملیات اجرایی آن اعلام آغاز عملیات میکنند و ظرف دو روز آینده یک دستگاه ژنراتور به استان میآید که قابلیت جابجایی نیز دارد و با توجه به اینکه هفت منطقه در بحث بارورسازی ابرها در استان مشخص کردهایم، تعداد ژنراتورهای بیشتری در این مورد به استان میآید.
او عنوانکرد: بارور شدن ابرها به جنس آنها بستگی دارد و در صورتی که شرایط بارور شدن را داشته باشند اقدامات لازم برای آن انجام میشود.